Mohamad Irfan bin Fazail


Biodata

Nama: Mohamad Irfan bin Fazail
Nationality: Malaysia
Date of birth: 12 April 1991
Age: 21
Country of birth: Malaysia
Position: Midfielder


Mohamad Irfan bin Fazail (lahir 12 April 1991 di Pontian, Johor) adalah seorang pemain bola sepak Malaysia pada masa ini terutama bermain sebagai Pemain Tengah untuk Harimau Muda A dalam Liga Super Malaysia. Beliau juga merupakan anggota Pasukan Olimpik Malaysia.
Irfan, bersama Fadhli Shas dan Wan Zack Haikal, Malaysia yang pertama untuk bermain di Liga Slovakia dengan Zlaté Moravce.

Irfan Fazail dilahirkan di Pontian, Johor dan dibesarkan di Johor Bahru dan mula bermain bola sepak untuk kelab-kelab tempatan. Beliau meninggalkan Johor untuk menghadiri Sekolah Sukan Bukit Jalil negara. Beliau kemudian menyertai pasukan SSBJ Bola sepak di Malaysia Piala Presiden sepanjang masa dengan Bukit Jalil.
Selepas menamatkan pengajian di Sekolah Sukan Bukit Jalil, Beliau menyertai Harimau Muda pada tahun 2008. Irfan, bersama Wan Zack Haikal Wan Noor dan Mohd Fandi Othman, Harimau Muda menjadi satu pasukan yang kuat dan mahkota juara Liga Perdana 2009 di bawah pengurusan Ong Kim Swee.
Apabila Muda Harimau telah berpecah kepada dua pasukan, Irfan telah memilih untuk berada dalam pasukan A. Irfan dan 25 yang lain Harimau Muda A pemain telah dipilih oleh Azraai Khor untuk mengambil bahagian dalam 8 bulan yang panjang, latihan kem di Zlaté Moravce, Slovakia.
Pada September 2011, Irfan telah bermain untuk pasukan Slovakia, FC ViOn Zlaté Moravce untuk pinjaman 3 bulan dari Harimau Muda A. [1] [2] Irfan membuat penampilan sulungnya bersama pasukan dalam kemenangan 3-0 terhadap AS Trenčín, akan datang pada minit ke-86 menggantikan Martin Hruška. [3] Irfan kembali ke Harimau Muda A sejurus selepas kewajipan negara di 2011 Sukan SEA. Secara keseluruhan, Irfan berjaya membuat 2 rasmi penampilan untuk Zlaté Moravce.

Irfan mewakili U-17 pasukan bola sepak Malaysia dalam 2007 AFF U-17 Kejohanan Remaja. Irfan muncul dalam 4 perlawanan dan menjaringkan 5 gol, termasuk hatrik dalam raksasa 7-0 terhadap Brunei.
Irfan membuat penampilan pertama bagi negara Malaysia di bawah-19 pasukan bola sepak pada tahun 2009 di 2009 AFF U-19 Kejohanan Remaja. [4] Irfan muncul dalam 4 perlawanan tetapi tidak berjaya menjaringkan sebarang gol. Malaysia secara keseluruhan selesai tempat 4.
Selepas Irfan membuat impak yang besar untuk Harimau Muda, Dia sekali lagi dipilih untuk mewakili kebangsaan Malaysia Bawah-19 pasukan dalam 2010 AFC U-19 Kejohanan kelayakan. [5] Irfan muncul dalam 4 perlawanan dan dilakukan 3 membantu untuk memberikan kepadanya seorang lelaki anugerah perlawanan menentang Filipina dalam kemenangan 4-2. Walau bagaimanapun, Malaysia kemudian tidak berjaya untuk melayakkan 2010 AFC U-19 Kejohanan.
Irfan menjaringkan gol pertamanya untuk Pasukan Olimpik Malaysia terhadap Singapura di bawah-23 Pasukan dalam kemenangan 2-0. Beliau sekali lagi menjaringkan gol dengan tampar untuk pasukan Olimpik dalam kemenangan 2-0 terhadap Pasukan Olimpik Pakistan. Irfan menjaringkan gol ketiga terhadap Olimpik Lubnan Team untuk membantu Malaysia menang 2-1.
Pada bulan Julai 2011, Irfan telah dipanggil untuk mewakili Pilihan Malaysia menentang Chelsea.