Brendan Gan

Nama penuh: Brendan Gan
Tarikh lahir: 3 Jun 1988 (umur 23)
Tempat lahir: Sutherland Shire, Australia
Tinggi: 1,78 m
Posisi: Pemain Tengah Menyerang

Brendan Gan (lahir pada 3 Jun 1988) merupakan pemain bola sepak Australia yang kini bermain untuk Sabah FA dalam Liga Super Malaysia.

Gan mula bermain bola sepak untuk kelab tempatan, Hammers Marton sebelum dia menandatangani untuk Hiu Sutherland pada tahun 2000 ketika dia berumur 12 tahun dan telah melalui gred belia mereka untuk membuat debut kanan untuk kelab itu pada 2008. Ia adalah musim ini debut tembakan Gan menjadi terkenal dalam media tempatan yang dibawa dengan reputasi yang kian meningkat untuk dipadankan.  Dia tidak mengecewakan dengan persembahan minggu yang mempesonakan dalam minggu keluar yang akhirnya membawa beliau telah dinobatkan New South Wales Perdana pemain liga tahun ini, dengan mengambil anugerah Pingat Emas untuk pertandingan.

Beliau telah ditandatangani oleh Sydney FC untuk sulung skuad Liga Belia Negara di hadapan persaingan daripada kelab A-saingan Liga. Pada 28 November 2008 Gan membuat penampilan sulungnya untuk Sydney FC terhadap Roar Queensland dengan pelakon 5 minit di mana beliau ditangkap yang eye.On 7 Disember, beliau menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-78 untuk Sydney FC terhadap Jets Newcastle untuk memberikan mereka pertama mereka menang dalam 7 games.Gan telah diberikan debut kanan penuh beliau pada 13 Disember terhadap Pelaut Pantai Tengah. Beliau menjaringkan gol kedua kanan menentang Kemenangan Melbourne dengan mogok pelbagai lama dari luar penalti area.Gan menjaringkan gol ketiga kanan terhadap Wellington Phoenix dengan tandukan kuat dari satu sudut. Matlamat ini memberi Sydney FC mencatat kemenangan 2-0 ke atas Wellington dan meletakkan mereka di atas meja, melonjakkan Gold Coast United.On 2 Disember 2010, hanya permulaan kedua untuk musim ini, beliau menjaringkan gol pembukaan pada 3 - 1 menang, sekali lagi atas Wellington Phoenix.

Beliau dibebaskan dari Sydney, bersama-sama dengan beberapa pemain lain pada akhir Juara-Juara Asia 2011 di Sydney Liga campaign.Gan ditandatangani untuk Bonnyrigg Eagles Putih dalam Liga Perdana Selangor, dan membuat penampilan sulungnya dalam permainan Bulat 15 terhadap Sydney United.


Pada 17 November 2011, Brendan menyertai kelab Malaysia, Sabah FA sebagai salah satu daripada dua pemain asing yang dibenarkan dalam Liga Super Malaysia 2012. Brendan, bersama-sama dengan rakan senegaranya, Michael Baird telah menandatangani kontrak satu tahun dengan Sabah.Brendan telah tidak dihadkan bagi Australia mahupun Malaysia. Brendan layak untuk bermain untuk Australia kerana beliau telah dilahirkan dan dibesarkan di Australia.

Beliau juga layak bermain untuk Malaysia melalui keturunan. Tetapi Brendan lagi telah tidak membuat keputusan untuk bermain untuk sama ada di Australia atau Malaysia. Walau bagaimanapun, dalam satu wawancara baru-baru ini Gan mendedahkan bahawa dia berminat untuk bermain untuk Malaysia dan dia akan dibuka untuk bermain untuk Malaysia jika peluang timbul.